Levicová platforma Brno

Blog Kaktusu

Rozhovor s kandidátem do Poslanecké sněmovny RNDr. Danielem Boreckým, CSc.:


Na 10 otázek odpovídá kandidát do PS Daniel Borecký.

1) KSČM podporuje sociální bydlení. Co si pod tím pojmem mají lidé představit? A jak bys to udělal?

Pokud se nepletu i podle Listiny lidských práv a svobod, jež je nedílnou součástí naší Ústavy ČR, je bydlení jednou ze základních a nezbytných podmínek pro důstojný život našich občanů. A pokud o sobě tvrdíme, že jsme ekonomicky vyspělou společností, což nám umožňuje současný rozvoj kapitalistického hospodářství, měla by mít i zákonem daný kvalitativní standard. Nemělo by tedy být bydlení ve chlévě, jako tomu bylo na počátku našeho letopočtu za Ježíše, ani pod mostem, což byla technická vymoženost moderní industriální společnosti kapitalismu 19. století.

A sociální bydlení to je takové, které ekonomicky pro občany spoluzabezpečuje stát, nebo jeho část (obec). Pro ty, kteří z různých důvodů (nemoc, stáří, pracovní kvalifikace, rodinná situace a podobně) si nejsou schopni sami plně hospodářsky (finančně) zajistit odpovídající bydlení. Tehdy by tu měla být obec, která pomůže existencí obecních bytů se zvláštním režimem. A přitom by obec sama neměla mít zájem ze svého podporovat podnikatele v oblasti nemovitostí.

Sociální byty s odpovídající kvalitou, nikoliv holobyty, by požadovaly nájemné podle skutečných příjmů nájemníka a do výše nákladů by byly dotovány z jiných příjmů obce, např. vedlejší hospodářská činnost, daně z nemovitostí a jiné.

2) Jsi pro zachování stávající sítě učňovského školství. Nedomníváš se, že některé obory jsou přežité a jiné chybí? Jak bys tuto situaci konkrétně řešil?

Ne, vůbec nejsem pro zachování učňovského školství v této podobě. Jeho stávající síť totiž vůbec nezohledňuje ani naši minulost (to, že již od dob Rakouska-Uherska jsme na rozdíl od jiných zemí my byli společností hospodářsky stojící na kvalifikované průmyslové výrobě), ale ani naši budoucnost. Ta dnes pouze pragmaticky odevzdaně kopíruje různé politické tlaky a krátkodobé představy zmanipulovaných lidí.

Proto všude slyšíme, které obory jsou přežité, neodpovídají době, ale nikdo jasně neřekne, které učňovské obory jsou ty perspektivní.

Osobně si myslím, že naší perspektivou je návrat k našemu tradičnímu zaměření, samozřejmě v podobě odpovídající současné době informačních technologií, jaderné energetice, automobilové generace a podobně. A to pochopitelně naplňují patřičné učňovské obory, které musíme podporovat fakticky a nejen proklamacemi (mnohé používá i třeba náš Jihomoravský kraj), například. i agresivním manažeringem, dotačními tituly. Na to by kladně reagovali zájemci nejen o vyučení, ale i o vlastní vyučené, a třeba sami rozvoj těchto oborů učňovského školství iniciovali a vedli.

3) Patříš k zastáncům MHD zadarmo. Myslíš, že toto opatření by přineslo tolik pozitiv v ekologické oblasti, aby se vyvážila ekonomická negativa (zvýšení dotací obce na provoz MHD)?

Patřím i mezi ty, kteří vědí, že společenské efekty opatření k ochraně životního prostředí se nedají jednoznačně převést na peníze. Přesto jsem velkým přívržencem trvale udržitelného rozvoje společnosti, který je nezabezpečitelný v prostředí betonu a asfaltu. Vrátím-li se k MHD zdarma a negativním dopadům na rozpočet obce, myslím, že vyšší dotace na tuto oblast samy osobě snižují potřeby na dotace v jiných oblastech. Dovedu si například představit, že nebude potřeba investovat do parkovišť před divadly, jestliže k nim občané dojedou zdarma MHD.

4) Proč je rozkopané celé Brno?

Odpovím možná trochu proti očekávání. Myslím si, že tento tradiční problém „rozkopanosti" měst naráží na to, jak jsme prakticky schopni využívat informačních technologií při koordinaci investičních akcí. Tudíž, na informační společnost si jen nehrajme, ale jejích možností v plné míře využívejme.

5) Od založení KSČM (1.4.1990) jsi jejím členem. Mají to voliči brát jako aprílový žert, nebo to brát vážně?

Viditelně narážíš na datum založení KSČM. K tomu mohu dodat jen tolik: pamatuji si, že od listopadových dní předcházejícího roku se nejen ve straně, které je KSČM následnicí, ale i v celé společnosti toho událo tolik, že datum určitě nebylo tím rozhodujícím faktorem mého vstupu.

6) Jaká pozitiva a jaká negativa vidíš na dnešní době?

Oč kratší otázka, o to by mohla být delší odpověď. Pokusím se o maximální stručnost. Tato doba dává možnost vyniknout (všeho)schopným talentům, což je její pozitivum a současně i negativum.

7) Mnoho let působíš v komunální politice. Co se ti za tu dobu podařilo prosadit ve prospěch občanů? Jakých projektů pro jejich dobro ses zúčastnil?

Jen za poslední období: opětovné zpřístupnění chodníku k líšeňské poště, jako člen dozorčí rady Pohřebních a hřbitovních služeb města Brna jsem prosadil vybudování sociálního zařízení v Krematoriu města Brna.

Podpořil jsem tyto projekty: rozšíření líšeňského hřbitova, obnova MŠ Poláčkova v Brně-Líšni, zavedení dalších linek MHD k odsunutému nádraží.

Ovlivnil jsem rozhodnutí Zastupitelstva JMK při prodeji firemních bytů. Původní záměr zněl prodat tyto byty nejvyšší nabídce. Podařilo se mi přesvědčit kolegy, abychom dané byty nabídli současným nájemníkům.

8) Jaký vidíš zásadní rozdíl mezi komunální a vrcholovou politikou?

Obecně se traduje, že jsou rozdíly mezi komunální a velkou politikou. Žiji ve velkém městě, kde i komunální politika podléhá nešvaru politikaření. V mých očích se ty rozdíly tedy mažou.

9) Co Ti dala a naopak vzala politika?

Dala mi poznání různých lidských charakterů, možnost setkání se zajímavými lidmi, nový pohled na více, či méně známá místa Brna a okolí. Vzala mi nemálo nervů a klidného spánku.

10) Domníváš se, že poslanci zvolení za KSČM můžou vůbec něco v Parlamentu prosadit?

Při současném rozložení sil v Poslanecké sněmovně záleží na jejich politických schopnostech, osobnosti a osobitosti. Mojí prioritou je prosazovat vyvážený rozvoj území – regionální rozvoj, který hledá nejpřijatelnější řešení pro všechny.

Za rozhovor poděkovala Kateřina Horáková
 
Je kapitalismus v Ječný? Poněkud delší šleh kočky Malvíny:

Před dávnými lety jásali nynější vrchní kocouři po celém světě: hurááááá, konečně máme svobodu, demokracii, pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí a vyprávěli o věčném ráji na zemi, nad nímž slunce nezapadá. Velekněz Fu-Ku-Jáma, věrný služebník božstva neviditelné ruky trhu, jakož i jiní guru této víry dokonce věštili, že nastane konec dějin a božstvo Neviditelné ruky trhu ovládne necivilizované národy a kmeny, které dosud žijí myšlenkami a kulturou 19. století a neznají ani Coca-colu, ani hamburger, ani švarného Arnieho či namakaného Ramba, a dokonce paličatě setrvávají ve víře v pohanská božstva solidarity, sociální slušnosti a solidarity. Tak takhle tedy ne, tak bychom vyspělou euroatlantickou civilizaci nevybudovali a civilizované euroatlantické hodnoty nenastolili, řekli si vrchní kocouři spolu s velekněžími a guru. Dali hlavy dohromady, sepsali své sny o říši velkého boha Neviditelné ruky, pramatky všeho blahobytu a potom se jako kdysi misionáři vydali šířit jedinou a pravou víru mezi ty necivilizované národy a kmeny. Pohané jsou naštěstí učenliví, a tak jejich náčelníci brzy od apoštolů jediné správné víry odkoukali všechny fígle a finesy. Od té doby je docivilizováno a světu vládne božstvo Neviditelné ruky trhu a jejími přikázáními se musejí řídit i pohané.

Jaká to nádhera: konečně tady máme nejen Ramba, ale i velechrámy konzumu přetékající zbožím, můžeme těžit z toho, že bohatí bohatnou, anebo si na ty krásné věcičky půjčit v nějaké bance či u úvěrové společnosti. Vždyť jedině když si budeme kupovat a kupovat a kupovat, budeme IN, navíc se tak vyrovnáme standardu, který má jen elita kočičí společnosti. Zkrátka a dobře (pro koho?) byl konečně vtlučen do hlav nevzdělaných křováků ten správný kult zlatého telete s mramorovou podestýlkou. Křováci, křováci, palice opičí, život je fakt skvělej, a jestli tomu nevěříte, pacholci nevzdělaní, líní a neschopní, však ona vás hlásná trouba světa úspěchu, ničím neomezené svobody a štěstí naučí vzývat ty správné bohy. Utěšeně nám rostou jako houby po dešti i vysoké paláce bankovních domů, naši krajinu už nehyzdí králíkárny, továrny či obdělávaná pole, nýbrž je zušlechťována svatyněmi našeho jediného pravého náboženství. Nemusíme pracovat, stačí, když začneme podnikat, nemusíme obdělávat pole, jídlo nám jednoduše donese chrámový sluha ve slušivém oblečku až pod nos, ostatně když nemám chleba ani na chleba, mohu ho snadno nahradit koláči či kaviárem. Králíkárny nepotřebujeme, každý si přece může postavit luxusní vilu s bazénem. Nemusíme nic prožívat vlastními smysly, ty plně nahradí chemie – proč sportovat a při tom se ohavně zpotit či se vláčet do divadla, když se nám daleko barevnější zážitky přímo vnucují v hygienické civilizované pilulce s trojlístkem?
Ovšem s tímhle evangeliem kázaným podle sv. Dyndy, navíc pěkně odtrženým od reality, vstoupila Neviditeln
á ruka trhu, její velekněží i vrchní kocourkovští šejkové do pěkně smradlavé velké strany. Statistika nuda je, má však cenné údaje, a tak se dvacet let od zavedení jediného pravého náboženství ukazuje, že spousta domorodců – kacířů zpochybňuje pravou víru a stýská se jim po křováckých dobách, kdy ještě žili v králíkárnách, schody do jejich příbytku tvořila liána a dorozumívali se normálními lidskými zvuky, nikoli vysoce civilizovanými gesty ber a naval. Dokonce si, ó ta troufalost, usmysleli, že jsou pány tam, kde se narodili a kde celý život žili, že není nevyhnutelně nutné podporovat naše kocourkovské náboženství a že mohou žít po svém. Veleknězi pravé víry i šejkové však zůstávají klidní, však ona to neviditelná ruka trhu zařídí a s kacíři zatočí. A když ne, máme přece hlásnou troubu, která je jediným zvukem smete do pekel, a bude vymalováno. A tržní ráj se rozvine nad celým vesmírem od dosud pohanských zemí až po tu nejmenší a nezastrčenější planetku v kosmickém prostoru. Kapitalismus tak přetrvá na věčné časy a nikdy jinak.
Tahle představa o ideálním světě, v němž jsou všichni happy, IN a trendy, má ovšem háček, ne-li přímo hák starý jako lidstvo samo: šejkům vládnoucím této říši štěstím, pravdou a láskou zfetovaných jedinců se zastavily hodinky. Domnívají se, že jejich posvátný strom s dvojitě přeškrtnutým es poroste až do nebe, a nevěří, že po jimi vynalezeném pazourku přijde řádný oštěp, po valše a neckách automatická pračka. Sláva, přišla éra prosperity, pokroku a práva, ale pro koho? Pro pohany a domorodce určitě ne. Jejich chyba, že se postavili proti dobytkům vyspělé euroatlantické civilizace a jediné pravé víry, jejich problém, že neumějí těžit z blahobytu bohatých. My jsme za vodou, a ne za jen tak ledajakým rybníčkem Brčálníkem a mlhou tak hustou, že by se dala krájet, my jsme za velkou finanční louží, pohani tam být nechtějí, domorodci se tam na svých chatrných kocábkách dostat neumějí, a to ani s písněmi kocábkami, tak ať si zůstanou ve škarpě, do ráje se dostanou jenom poslušné ovečky velkého božstva, které nebudou ťapat v loužích, dešti zimě a budou mít dostatečně chytrou a učenou hlavu, aby si z toho posvátného stromu urvali pár zelených výhonků čehosi nového.
Ale co ti nevyvolení, tedy kacíři a domorodci? Ti ať si poradí, jak umějí. Místo v králíkárnách mohou bydlet v barriadas, slumech, svítit mohou petrolejkami a svíčkami, zahřívat se vřelými řečmi o svobodě a demokracii, odvážnější si mohou nakrást dřevo v soukromých lesích. Romantické povahy mohou rovněž pobývat pod mostem či v pastoušce. K zábavě jim postačí bedna s novelou pro telata či občasné výlety na diskárnu. A co je důležitější: nebudou po nás vyvolených nic chtít, aniž se budou míchat do našeho osvíceného vládnutí. Když se něco semele, tak my nic, my muzikanti. Inu, to víte, drazí domorodci a kacíři, řešení je na neviditelné ruce trhu, ke zvláště křiklavým případům se přivolají humanitární tanky a letouny. Euroatlantické hodnoty a civilizovaná společnost se přece musí nějak bránit proti hordě nevzdělaných domorodců, kteří by, ó ta drzost, chtěli zpátky svého tlatoaniho, své klasiky, své svaté a hlavně návrat k vládě solidarity a sociální spravedlnosti. U svaté Dividendy, tak to tedy ne, takhle bychom tu pravou a civilizovanou společnost, kde je alfou a omegou života doláč nebo mařena, nevybudovali! Ale takových věčných říší, jejichž vládcové si nadutě mysleli, že se kvůli nim přestane točit kolo dějin a zplacatí kvůli nim zeměkoule, už bylo a všechny se nakonec rozpustily v totálním morálním, společenském a ekonomickém chaosu, neboť tam, kde nic není, ani čert nebere, a kde není císař ochoten a schopen ke krvavým hrám se šelmami a otroky nabídnout lidu ani olezlý chleba, musí nutně dojít k příchodu germánských kmenů. Nebyly to ale germánské kmeny, nebyli to kacíři či revolucionáři a disidenti, kdo poslal do háje zeleného, ačli přímo do kytek jediné a pravé náboženství či ideologii. Do propadliště dějin nikdo nikoho a nic neposílá, velké říše na sto dní, tisíc let nebo na věčné časy a nikdy jinak se samy svou pýchou, nadutostí, pocitem všemocnosti, vyvyšováním nad barbary, divochy, necivilizovanými, jinověrci a svými vojenskými a politickými kulišárnami, podrazy, ba přímo sviňárnami stávají samy menšími, profláklejšími, až jsou nejmenší a nejprofláklejší na celém světě, zato z ostudy nemají jen kabát, ale přímo zimník.
Zkrátka, dear Sir, máte smůlu. Kolo dějin se točí dál a je úplně, ale úplně jedno, jestli u něj stojí zběsilý tapecír, velký inkvizitor, samotný paranoidní velký inkvizitor či jeho pohrobek. Žádný strom neroste do nebe, a pokud nese tíhu několika vypasených housenek a desetitisíců hubených mravenců, teprve vysoko neporoste. Takže i krásná pohádka o věčné říši Spojených kapitalistických emirátů, pokud její bohatství a moc stojí na neomezeném blahobytu pro několik vyvolených a neomezeném utrpení milionů, nemůže skončit happyendem. Inu, vzdušné zámky nelze stavět z bublin. Bubliny popraskaly, zbyla smutná realita obrovské sociální polarity, proti níž je ta z doby, kdy už věčný Řím pomalu, ale jistě mlel z posledního, idylou, však i zkáza Pompejí, Herkulanea a ve finále samotného Říma je legrace proti tomu, co by milé domorodce čekalo, kdyby nezvítězil zdravý rozum, ale chamtivost a nenasytnost. Však si to již domorodci začali uvědomovat: v některých koloniích již conquistadorům vytřeli zrak, v jiných začínají požadovat ještě tu pohádku o Sněhurce a navrch ještě vysvětlení, proč za chyby conquistadorů mají platit právě oni. Prasklé bubliny odhalily vyžranou prázdnotu civilizovaného světa, světa, kde je všechno, co se jmenuje i to, co se nejmenuje k mání jen za peníze, kde je každý, z koho se nedá už nic vyždímat občanem třetí kategorie, a kde mažou do pozemského ráje ne ti hodní, ale ti, kdož si patřičně namastili kapsy. Obchody zavalené zbožím, ale pod nimi bída, špína a hlad, naparáděné fasády domů, ale za nimi atmosféra obav z příštího dne, měsíce, roku, tisíce kuchařských knih, ale vysoko do žlabu. A to celé nalakované líbivou politurou konzumu pod heslem pro majetné extra zboží, pro chudáky laciný šunt. Jak se však ukazuje, žádná politura nemůže zastřít jádro dřeva a čím je vrstva politury silnější, tím zřetelněji se jádro ukáže.
Také se už jádro dřeva pomalu, ale jistě klube na světlo boží. Ti, co klíči od králíkáren odzváněli necivilizovanému světu a zběsile se vrhali vstříc vymoženostem civilizovaného světa, se už s kocovinou tak hustou, že by se dala krájet, probírají z opice, jenomže až vystřízliví, neobjeví se Rákosníček, ale tvrdá realita v podobě globální apokalypsy, ledaže by domorodci včas přikryli oko plantážníkovo listem a milé conquistadory hnali sviňským krokem do patřičných mezí. Unipolarita versus tripolarita, globalizace proti antiglobalizaci, volný trh proti sociálnímu státu, ekonomie proti ekologii, kultura proti masové kultuře, plenění planety a války proti zdravému rozumu. Co zvítězí? Rozum a globálně lidská kultura, nebo mamon? Na to si bohužel budeme muset nějaký čas počkat, bude to ale podívaná pro bohy, a nejen pro ty indiánské. Zatím je však ona vyžraná prázdnota zakryta zdánlivým blahobytem a etnické, historické, sociální a politické vášně utlumeny zdánlivou rovností a volností, už ovšem pomalu začínají klíčit výhonky čehosi zeleného, a není to růže, ale dračí semínko či masožravka Adéla. Individualismus, ztráta lidskosti a morálky už začínají vydávat své jedovaté plody a opilý lodivod opilého korábu si libuje, jakou má na palubě skvělou posádku, a ač naráží s lodí na špičku ledovce, domnívá se, že objevil El Dorado.
Šidítko v podobě krvavých her, kde novodobí gladiátoři a vzpurní jinověrci svádějí nerovný boj s křídlatými šelmami, a vřelých řečí o přicházející záchraně od té nejvyšší instance tržního hospodářství, přestává účinkovat. Domorodci už totiž na rozdíl od nových generálních kapitánů a guvernérů už vědí, že žádná loď se zelenými příšerkami, vezoucí na palubě oslíčka Otřes se, bezedný pytlíček s penězi, tuny kaviáru a litry šampaňského, nepřijede. Alespoň ne pro ně. Pomaloučku polehoučku se klubou zpoza výloh s luxusním zbožím určeným jen pro poslušné a úspěšné na světlo boží miliony těch, k nimž nepropadl ani drobek z onoho slibovaného nekonečného krajíce chleba a začínají se hlásit o svá práva – o právo žít v míru, bezpečí, nemít strach o práci, bydlení, nemít hlad a nedýchat vzduch zasviněný jedovatými výpary z jedových chýší a nekydaných stájí zlatého telete. Chalupa hoří a generální kapitáni a guvernéři nových kolonií si stále libují, jak je pěkně teplo.
Spolu s poznáním, že když vyvolení zbohatnou a nejvyšší božstvo konce dějin bude patřičně nasyceno obětinami, nebudou si ti nevyvolení žít stejně jako oni, se žene i vítr šidítkem dosud utlumených bouří, vichřic a hurikánů. Stačí sebrat domorodcům korálky nebo ohnivou vodu, a máme tady průvan v obchodech na Slovensku, hořící auta ve Francii, boj slabých proti silným, bezmocných proti mocným kdekoliv v civilizovaném světě i na území, kde dosud pobíhají lvi, jak je ctěná guvernérská libost.
Germáni už čekají před branami nového Říma, jehož troskám se ale nebude nikdo kořit, protože za sebou nenechá nic než horu odpadků, ale caesar a jeho věrní pořád ne a ne pochopit, že je načase změnit kurz lodi civilizace, která míří přímo na útesy a skaliska současných ekonomických, ekologických a sociálních problémů, aniž by její kapitáni znali odpověď na to, co si s počnou s migranty přicházejícími hledat zemi blahobytu, s miliony nezaměstnaných, bezdomovců, s pohromou v podobě globálního oteplování a z něj vyplývajících důsledků, s rozdělením společnosti na desítky privilegovaných a miliony neprivilegovaných, se vzestupem nových fýrerů toužících po světě ovládaném silnou rukou a pokud možno etnicky čistého. Na nic z toho nemají vyvolení odpověď. Vlastně mají, ale je tak odmocněná od světa jako oni sami: Neviditelná ruka trhu vše vyřeší, tedy i shora uvedené problémy. Inu, její cesty jsou stejně jako cesty každé nadpřirozené bytosti nevyzpytatelné, takže může být, že deus ex machina v podobě tohoto božstva vstoupí na zglobalizované jeviště právě ve chvíli, kdy domorodcům poteče do bot ne řeka, ale rovnou oceán (vyvolení jsou a budou už dávno za vodou či za velikou louží), pravděpodobnější je však verze, že vyvolení si pěkně natlučou nos, až zjistí, že je ani božstvo, ani najaté germánské legie nezachrání před globálním průšvihem.
Opilý koráb pod vedením opilého kormidelníka totiž daleko nedojede, pokud vůbec někam dojede, a veze-li na palubě navíc zlaté tele, jeho mramorovou podestýlku, vypaseného kapitána a je navíc nesen vlnami informací, o nichž se dá s úspěchem pochybovat, a poháněn větrem strastí, bídy a utrpení jiných spoluobyvatel tohoto pozemského virtuálního ráje, daleko nedojede, dojede-li vůbec někam. Opilý koráb pokusně vypuštěný rovnou z laboratoře geniálně šíleného doktora Frankensteina se potácí na volném moři od útesu k útesu zahákován piráty, které sám stvořil z námořníků a kormidelníků hozených přes palubu. Tak co, guvernéři a generální kapitáni, ještě chcete tvrdit, že ona kocábka pluje k El Doradu? Neměli byste náhodou chystat záchranné sítě, zásoby a atomové kryty nejen sami pro sebe, ale i pro nevyvolené? Není už načase přestat slepě věřit a začít vědět? Pryč! Tomu svaté oslovství se vyhne! Pokorně kleče ruce spíná a v bázni boží odevzdaně jihne. Vy se ale, vážení, vyhnout útesům a skaliskům ekonomických a sociálních problémů – pomníčkům, které jste si sami postavili, vyhnout nemůžete.
Domorodci totiž ztrácejí nejen suverenitu, důstojnost, ale i poslední zbytečky toho, co jim po staletí poskytoval život ve společenství, kde zelený papírek s dvakrát přeškrtnutým es není domácím bůžkem, ale pouhým prostředkem k obživě, a dokonce i trpělivost. Hořící auta ve Francii, vybrakované výlohy obchodů s potravinami na Slovensku, studentské bouře v Řecku a Španělsku, problém s migranty z třetího světa, to vše je jenom předehrou hodiny velkého trestu, která se nebezpečně přiblížila, Cecilko, pardon, pánové. Když konečně dějiny slavně skončily a po celém světě od známých světů až po vesmírné galaxie se rozšířila ta jediná správná víra, tak jste se milí guvernéři a generální kapitáni nově vzniklých kolonií smáli a říkali jste, že globálně lidská kultura, byť krásná a zářící člověčinou, a myšlenky té pohanské víry v lidskost, solidaritu a sociální spravedlnost jsou definitivně odeslány do dob, kdy schody do lidských příbytků tvořila liána. A vida, ony tyto hodnoty, mršky jedny prohnané, nejenže nezapadly do oněch shora zmíněných dob, ale jsou pořád tady a hlásí se o slovo hlasitěji než kdy dříve.
Bůh slibuje ráj na nebi, ale jenom těm chudým a hodným, neviditelná ruka trhu slibuje sice ráj už tady na zemi, ale má to jedinou vadu: je tak trochu pouze pro V. I. P. To, že si vyvolení užívají luxusního zboží v podobě nočních váz ze zlata, diamantových mobilů a jiných cetek a hračiček a nevyvolení a neprivilegovaní jsou zaplavováni tím stejným, ale v šuntovější podobě, neznamená, že si všichni žijí jako v onom zmiňovaném ráji. Fakt, že vyvolení věnují pár zelených potištěných papírků na pomoc nevyvoleným, kteří měli tu smůlu a nedosáhli na drobečky odpadlé od jejich stolu, neznamená, že vyvolení spojili svou roli v divadle života s odpovědností a solidaritou vůči nim i vůči společnosti.
Pes je zakopaný právě ve skutečnosti, že se ti vyvolení a privilegovaní zbavili nejen odpovědnosti, ale i prvků, které drží společnost pohromadě: morálky, etiky a zákony si uzpůsobili podle pravidel, která neodporovala oficiálnímu státnímu náboženství. Bez etiky, morálky, zodpovědnosti a solidarity se společností a neprivilegovanými se totiž bohatství stává pouhým hromaděním peněz a jestliže je na takovém řádu postavena celá společnost či státní útvar, pak se svět stává džunglí, v níž je možné a dokonce i žádoucí předhodit slabší a nepotřebné šelmám či je ponechat jejich osudu, a lidské společenství, nafoukaně se nazývající rozumní pánové tvorstva, se stává anomií trpícím shlukem atomizovaných, individualistických a atomizovaných jedinců. Kam taková společnost směřuje? Jaké budou konce toho všeho? A jak dlouho ještě může taková společnost fungovat?
Možná to může kapitánovi opilého korábu, guvernérům i generálním kapitánům znít jako sci-fi, ale společnost založená na principech individualismu a sobectví, společnost postavená na slabých nebo vůbec žádných etických, morálních a zákonných normách, společnost, jež si přímo pěstuje masu zubožených, marginalizovaných a přes palubu hozených a na druhé straně vydržuje úzkou skupinu těch, kteří nevědí, co je to práce, jejichž cílem je zisk za každou cenu, a kteří ignorují svoji odpovědnost vůči společnosti, nemůže fungovat, ani poskytovat to, proč byla stvořena – sociální zabezpečení a ochranu jednotlivce. Taková situace byla v době, kdy už Pax Romana pomalu mizela ze scény světových dějin a vládci onoho věčného města už nebyli schopni dát lidu ani hry, o chlebu nemluvě, taková situace byla v období, kdy v ulicích Paříže začínaly jako houby po dešti vyrůstat barikády. Starý, zkostnatělý a na ekonomické, sociální a politické změny nereagující společenský řád pomalu odchází do propadliště dějin a z jeho trosek povstává nový společenský řád. Bude lepší než ten předchozí, úplně stejný, nebo ještě profláklejší? Anebo to paní historie vymyslí úplně jinak? Ona dáma je totiž velmi kreativní a někdy mívá docela bujnou fantazii.
Na tapetě je nicméně řada scénářů budoucího vývoje. První z nich říká, že nedokáže-li se lidstvo poučit ze své historie, musí si ji zopakovat od A až do Z, v tom případě se máme na co těšit, protože zažijeme pořádně divoký sešup do protiatomového krytu, a v případě, že to lidstvo přežije, sejdou se jeho zbytky v pět hodin u Kalicha, zbude-li jaký. Jiný předpokládá, že se nanicovatý společenský řád nechá v klidu zesnout, ačli se mu nepomůže. A ještě jiný scénář možného vývoje předpokládá, že nefungující stát a existence vyvolených a privilegovaných zcela zbavených odpovědnosti vůči neprivilegovaným i vůči společnosti samotné povede k ještě větší sociální polarizaci, a tím i k třírychlostní společnosti. Takový společenský řád by vypadal následovně: v ráji by se ocitli ti, kteří mají dostatek finančních prostředků, aby si zajistili nejen obživu, ale i bezpečnost a sociální ochranu; do očistce by přišli ti, kteří sice nemají prostředky na sociální zabezpečení, ale mohou těm v ráji nabídnout své služby; v pekle by se ocitli ti, kdož nemají prostředky na to, aby si zajistili tři výše jmenované věci, ani nemohou těm v ráji nabídnout žádné služby, a musí se tedy uchýlit pod ochranu těch v očistci, nebo si zajišťovat obživu i bezpečnost společně s ostatními, kteří spadli až na samé dno. Co ale bude následovat, až se ti v očistci a pekle začnou dožadovat stejných práv jako ti v ráji? To si prozatím paní historie nechává pro sebe, jedno je ale jisté: lidé si znovu stanoví pravidla hry a snad dojde i k renesanci společnosti a státu.
Již v současnosti se znovu pozvedají z popela nová společenství, nové společenské řády vystavěné na zcela opačných hodnotách, neboť kolo dějin se nezastavilo, ač se o to neviditelná ruka trhu snažila, seč mohla. Znovu se formují alternativy k řádu, o němž se jeho mluvčí domnívali, že je konečný a neměnný. Přicházejí noví Spartakové, valdenští, husité, Savonarolové, komunardi, kteří se snaží vybudovat ráj na hodnotách společenské odpovědnosti, solidarity, úcty k práci a globálně lidské kultuře. A co teprve, až opilý koráb s opilým kapitánem narazí ne na útes, ale přímo na Symplégady ekonomických, sociálních a politických problémů! Pro loď je dost zlé, když je její kapitán opilý a řídí ji šejdrem, horší však je, když je opilý a nezná směr, kterým má loď plout, nebo si ho neuvědomuje. Takže i guvernéři a generální kapitáni závislých území a mluvčí velkého božstva neviditelné ruky trhu dříve nebo později, ale spíš dříve, narazí na problémy a otázky, na něž nebudou znát odpověď, protože například na zhoršování životního prostředí, úbytek zdrojů, migraci, nezaměstnanost, bídu a rostoucí kriminalitu neviditelná ruka trhu prostě nedává žádnou odpověď, žádné řešení. Neviditelná ruka trhu dokonce nenabízí ani žádnou alternativu společenského řádu postaveného na polarizaci společnosti, individualismu a zbožnění peněz, proto také její guru říkají, že žádná neexistuje. Ale ona existuje a začíná se stále výrazněji projevovat zejména v těch koloniích říše tohoto božstva, které byly pod její nadvládou po několik desetiletí.
Když je říše neviditelné ruky trhu tak skvělá, demokratická a všichni si v ní mohou spokojeně žít a nemít nedostatek, proč tedy, vážení guvernéři, generální kapitáni a kormidelníci opilého korábu, domorodci stále hlasitěji požadují zpátky své rodové občiny, své vládce a své svaté? Proč hledají alternativy ke společenskému řádu, v němž děti mají jen to jídlo, které dostanou ve škole, mohou-li ji vůbec navštěvovat, v němž je spravedlnost a blahobyt jen pro toho, kdo si ho může zaplatit a v němž miliony neprivilegovaných domorodců strádají, zatímco úzká špička guvernérů, generálních kapitánů a mluvčích pravé víry se okatě přecpává, třeba už ani neví, co by měla chtít? Řeči o hlouposti, lenosti a neschopnosti domorodců tváří v tvář naštvaným, uraženým, ponížení, tváří v tvář bídě, nezaměstnanosti, nesvobodě a utrpení neobstojí, už proto ne, že svoboda a blahobyt vyvolených byly vykoupeny nouzí a nesvobodou těch nevyvolených. Myslete si, že jsme jen lůza, že se nás nemusíte bát, jednou však popadne vás hrůza, až pod okny vám budem řvát, ozývá se přímo hromově hlas domorodců shromažďujících se před honosnými paláci guvernérů a generálních kapitánů, aby dal jasně najevo, co si myslí o světě, který je jen pro vyvolené. Nejsou to však domorodí námořníci, kdo směřuje váš opilý koráb přímo na Symplégady ekonomických sociálních problémů, jsou to ti, kteří odhodili do kouta etiku, morálku, zákonné normy, zbavili se za to vše odpovědnosti a teď se bojí právě tohoto hlasu a toho, že by se mohl Velký architekt všehomíra vrátit na stolici, z níž ho vyhnala neviditelná ruka trhu, a hnát mamonáře ze svého příbytku.
Nad říší neviditelné ruky trhu se prohánějí ekonomické, sociální a politické bouře, které jsou proti tomu, co bude následovat, ponechají-li se námořníci z opilého korábu, do něhož už pořádně teče, bez pomoci. Neviditelná ruka trhu ruku v ruce s doktorem Frankensteinem a jeho pomocníky stvořila monstrum, které se vymyká kontrole a které se v konečném důsledku obrací proti svým tvůrcům. Příběh o potopě světa nám dává moudré naučení, že každý společenský řád propadající se nezvratně do anomie a deviace musí zajít na úbytě, ať už přičiněním nadpřirozeného zásahu, nebo na svoji neschopnost reagovat na změněné podmínky a včas zastavit lavinu sociální polarizace. Zatímco námořníci se už pomalu, ale jistě probírají z opojení virtuálním rájem a snaží se zabránit námořní katastrofě prvního stupně, kapitán opilého korábu i jeho kormidelníci si hoví na palubě s růžovými brýlemi na očích a pochvalují si, jak to pěkně fouká.
Opilý koráb se tak vydal ze všech špatných směrů tím nejhorším. Námořníci stávkují a vyvolávají lodní vzpoury, kormidelníci si dělají, co chtějí. A kapitán? Ten na všechno blahosklonně pohlíží z výšin strážního koše a nevidí ani na palubu, natož do podpalubí, aniž by měl nějakou vědomost o životě námořníků. Nejspíš se vzpamatuje teprve tehdy, až jeho loď narazí na pořádně velkou skálu, ale to už bude na záchranu celé lodi pozdě. Přes růžové brýle a uši zalepené voskem totiž ještě nezaznamenal výstražné signály snažící se přehlušit rajský zpěv Sirén, lákajících onen koráb přímo k hoře obalené zlatem, ale uvnitř zcela prázdné.
Ani guvernéry a generální kapitány prozatím nenapadlo přemýšlet o tom, že by se měli zamyslet nad tím, proč ksakru domorodci protestují pod jejich okénečky, když jim říše neviditelné ruky dává možnost žít ve stejném blahobytu, v jakém si žijí oni? Nedošlo jim zkrátka, že jejich omšelý projev o vlastní píli, a chytrosti a lenosti, hlouposti a neschopnosti domorodců, už jako zdůvodnění neobstojí, zvláště ne, když je jako mušinec na obraze zřejmé, že domorodci tvrdě pracují a nemají, zatímco oni nepracují a mají. Inu, čas každé zchytralosti strhne kápi a s ostudou se lichometník lapí. Pokud je navíc jeho lichometnost tak okatá a okázalá, jako když sám káže vodu, ale přímo na očích bědných si prolévá ledviny nejlepším vínem, lapí se mnohem dřív, než si sám myslí. Proč si také lámat hlavu se zodpovědností, morálkou, etikou a zákonnými normami, když nám celý život stejně nalinkuje neviditelná ruka trhu a všechno za nás vyřeší? Ale ona nic nevyřeší a každý, kdo spadne ze zenové bezstarostnosti na zem a narazí na problém, jejž nebude umět řešit, ten si pořádně natluče.
Miliardy lidí umírají na bacil bídy a hladu, ale žádná loď se zelenými mužíčky naložená lahůdkami nepřijíždí, miliony lidí si zoufají nad ztrátou práce a možnosti seberealizace, ale nikomu nepřilétá vstříc holubice míru nesoucí v zobáčku pracovní umístěnku. Miliony lidí strádají léčitelnými i neléčitelnými nemocemi, zvýšenou kriminalitou a třesou se strachy, že jim živelní pohroma vezme to poslední, co jim ještě zůstalo, ale žádné záchranné sbory nepřijíždějí. Válečné konflikty ničí miliardové hodnoty a kosí lidské životy, ale z nebe se nesnáší zářící bohyně, která by na ně zatauzlovala, aby nechali toho nesmyslného počínání a šli radši obdělávat pole, pracovat a vytvářet hodnoty, aby bylo v dalších letech co jíst, kde bydlet a co obdivovat. Zoufalí, uražení a ponížení se srocují pod okny paláců privilegovaných a nezodpovědných, aby je donutili přijmout zodpovědnost, kterou jim dává jejich postavení, slabí zasahují silné, kteří je utiskovali, ze tmy a do zad, což je neklamné znamení, že se hodina velkého trestu přiblížila.
Opilý koráb se pomalu noří do hladiny špinavého oceánu a bere si příklad z Titaniku. V podpalubí a v nižších patrech nabírají námořníci a neprivilegovaní cestující vodu vědry, ale na kapitánském můstku a v hořejších patrech se ještě tančí. Hukot ničivé síly starší než lidstvo samo se však ozývá ve všech škvírách i škvírkách a chystá se smést již zkostnatělý a vnitřně rozvrácený řád, v němž je člověk člověku vlkem. A kolo dějin se točí a točí a závratnou rychlostí směruje říši neviditelné ruky trhu do propadliště dějin. A tak je ona říše spíše než věčná v poli ječném či lépe řečeno v háji zeleném. Zkrátka putuje tam, kam ji vedou její věrní služebníci – do pořádné činěnice, v níž se stane menší a menší, až bude nejmenší na celém světě a pokojně se odebere někam do galaxie hvězdného trpaslíka.

Vítězná práce soutěže sdružení pro levicovou teorii Socialistický kruh (SOK, www.sok.bz) o nejlepší esej na téma "Může kapitalismus fungovat donekonečna?"

Autor: ANDREA VYHNALÍKOVÁ
 
Recenze: William J. Duiker - Ho Či Min. Životopis:

V ČR málokdy narazíme na publikace, které by se věnovaly jednotlivým kapitolám dějin Komunistického a dělnického hnutí objektivně, bez zaujetí pro jednu či druhou stranu, bez ideologických deformací a přitom poutavým a podrobným přístupem. Pokud sáhneme po biografiích, které vycházely v době socialismu, mnohdy se musíme potýkat s určitou unylostí a frázovitostí příběhu, i jazyk a stylystika neodpovídají soudobým trendům a je proto obtížné se touto literaturou "prolouskat". Někdo u nich možná ocení většinou velmi rozsáhlý popis dobového kontextu i filosofické rozbory jednotlivých aktérů, na druhou stranu text se pak často tříští a postrádá jasný smysl a návaznost.


U soudobé literatury se pak často setkáváme s tendenčností – většina publikací vydávaných antikomunisty jsou někde na úrovni brakové literatury či ještě hůře – na úrovni referátu studenta prvního ročníku střední školy ála Wikipedie s obrovským množstvím dodané ideologické antikomunistické omáčky, která navíc postrádá hlavu i patu.
Ovšem i knihy vydávané současnými českými komunistickými nakladatelstvími nejsou bez chyby a minimálně ve volbě témat se odráží aktuální "stav" politického boje mezi pravým a levým křídlem uvnitř KSČM.
Jednou z mála publikací, která tvoří určitou vyjímku z pravidla, je biografie Ho Či Mina, vydaná v nakladatelství BB art v roce 2003 a která je k dostání v Levných knihách.
Na první pohled velký rozsah díla (celkem 583 stránek) mnohé čtenáře odradí, ale zhruba 20% textu tvoří rozsáhlý poznámkový aparát, rejstřík i praktické pomůcky typu mapa či slovníček pojmů.
To, že se zmíněná publikace vyvazuje ze zaběhnutých stereotypů je možná předurčeno i samotným charakterem Ho Či Mina, jeho přirozenou skromností i smířlivostí, pílí i snahou o to, aby konflikty byly řešeny mírovou cestou plnou vzájemného porozumění a spolupráce. Rovněž v tomto případě autor patrně netrpěl nedostatkem pramenů a dalších materiálů, který např. významně poznamenal "Partyzánskou dynastii".
Kniha je psána svižně a čtivě. V prvních kapitolách seznamuje čtenáře s životem obyčejných Vietnamců v období francouzské koloniální nadvlády, s úrovní jejich života i s prostředím, ve kterém se formovalo podhoubí pro následný národně osvobozenecký boj. Velmi zajímavá je část popisující působení Ho Či Mina především ve Francii, ale i v jiných státech – zde se seznamujeme nejen s mezinárodním komunistickým hnutím tehdejší doby, ale zároveň komparuje úroveň života dělníků v jednotlivých státech. Málo informací je o Ho Či Minově studiju v Sovětském svazu, což však kompenzuje podrobné vypravování o jeho práci ve službách kominternty, ovšem stěžejní část celého díla se zabývá především budováním revolučního hnutí ve Vietnamu v podmínkách koloniální země a následný národně-osvobozenecký boj.
Publikace se dotýká jak širšího prostředí, ve kterém se tento boj rodil, tak i praktických a ideologických záležitostí. Dostane se i na nám tak blízká témata, jako je budování národní fronty, spolupráce s nekomunistickými organizacemi, vnitrostranické třenice apod. Zajímavý je popis Vietnamské politiky v období sporu mezi Čínou a SSSR a i na něm můžeme vidět charakteristickou Ho Či Minovu střízlivost v úsudku i to, že si dokázal zachovat chladnou hlavu při sebevětších nepříjemnostech.
Jediné, co bych publikaci vytknul, je občasné zveličování nepodstatného – např. jestli Ho Či Min nosil nebo nenosil kravatu či jestli měl milenky apod., i když musím uznat, že řada čtenářů a především čtenářek se o tyto podrobnosti zajímá a jsou i tací, kteří jsou schopní si tyto informace zapamatovat jako jediné z celé knihy.
Pokud tedy toužíte po tom přečíst si nějakou knihu, která je historickou publikací, cestovním průvodcem po světě, školou vysoké diplomacie a aplikovaného marxismu – leninismu, praktickou kuchařkou revoluce i guerillové války, dobrodružným románem i romantickou poesií v jednom, neměl by životopis Ho Či Mina od W. J. Duikera ujít vaší pozornosti.

Gavroš
 
Jak dlouho ještě a kdo to zaplatí tentokrát?:

  Při pohledu na dění kolen českých nacionalistů, nacistů a fašistů se kromě velkého znepokojení a zvedání se žaludku snad každého normálního obyvatele naší republiky, se naskýtá také spousta otázek. Dvě hlavní, které často napadají mě i lidi z mého okolí, se kterými jsme už na toto téma diskutovali, jsou dost závažné a měli by veřejně zaznívat co nejčastěji. Prvním znepokojivým faktem je, že není prostředek jak pravicovým radikálům v jejich řádění zabránit. Ačkoliv magistráty a radnice občas najdou nějakou kličku, jak jejich akcím zabránit, soudy, jimž za normálních okolností trvá roky než rozhodnou v běžném sporu, vydávají blesková předběžná opatření, jimiž zákazy ruší. Nechávají tím v podstatě fašisty hrdě pochodovat místy historicky poznamenanými řáděním nacistů ve čtyřicátých letech minulého století nebo místy významnými pro odpůrce a oběti fašismu.

 
Umožňují jim takto prznit památku občanů postižených těmito primitivními zrůdami. Největší díl viny na tom však nenesou soudy, nýbrž naše zcela nefunkční zákonodárstvo. Prohlásit KSČ za zločineckou organizaci nebyl žádný problém, rozpuštění KSM (komunistického svazu mládeže) proběhlo také relativně bez problémů a nyní chystají individua typu senátora Štětiny a podobných pomatenců nazývajících se „demokraté" útok na samotnou KSČM. Toto všechno jen dokazuje zvrácenost dnešního politického systému. V zoufalé snaze nahnat politické body apelují na jednoduché i vzdělané antikomunisty a pomocí médií šíří hysterický a ničím nepodložený antikomunismus, naproti tomu jsou zde tiše tolerováni fašisté a podobné skupiny a frakce, které se přece jen třeba někdy budou hodit, pravičák přece nikdy neví, jestli náhodou komunisté nenaberou znovu na síle. To mi vyplývá, jako jediné vysvětlení, proč ještě nebyli tito parazité tvrdě a bezezbytku rozprášeni a proč není mladým lidem nabízena jiná alternativa řešení rasových a národnostních otázek. Místo toho jim pan Čunek ukázal perfektní cestu, jak se zviditelnit a poskočit na politickém stupínku do vyšších sfér. To je obraz dnešní pravice: ožebračování zmanipulované masy, antikomunismus a rasismus.

Druhá otázka která mně taky často napadá je, kdo zaplatí policejní manévry, které můžeme při každé akci fašistů a neonacistů pozorovat. Celkem dost pochybuji, že tisíce policistů, jízdní policie, obrněné transportéry, helikoptéra a podobné vymoženosti dnešní doby, sloužící k ochraně obyvatelstva a jeho majetku stojí pár set korun. Jako vášnivému sportovnímu fandovi mě dost zaskočilo zbavení se odpovědnosti za bezpečnost na sportovních utkáních všeho druhu a speciálně ve fotbalu, ze strany ministerstva vnitra potažmo státu. Neumím si představit soukromou bezpečnostní službu, která by dokázala oddělit od sebe 2000 rozvášněných fanoušků Sparty a Baníku! V Brně si policie za zásah proti fanouškům Baníku, který navíc přišel pozdě, naúčtovala osmdesát tisíc korun!! Takže se ptám: „Komu naúčtuje zásahy v Janově, Přerově nebo na posledním srazu lebkounů v Ústí nad Labem!!!! " Navíc se tyto zásahy nedají svou velikostí a množstvím nasazené techniky absolutně srovnat. Jestli stálo několik set policistů v Brně osmdesát tisíc, kolik tedy stály tisíce policistů v Ústí? Bude tento zásah rozúčtován Autonomním nacionalistům, Národnímu odporu, Alianci a dalším organizacím s podobně vznešenými jmény? Nebo ho snad zaplatí neonacisté z Německa, kterým policie „překvapivě" nedokázala zabránit vstupu do ČR? Ne? Tak kdo tedy?! A jako perlička na závěr celé ústecké akce, bylo zadržení několika odpůrců z řad anarchistů. To by tak bylo, aby naše „české chlapce" někdo rušil, když hajlují. Oni mají asi patent na češství, a jak známo zdvižená pravice má s češstvím hodně společného. Mám dojem, že policie je na místech ultrapravicových srazů spíše na ochranu fašistů, než zbytku obyvatelstva, už dávno by dostali za vyučenou nebýt toho, že jsou vždy neprodyšně odděleni policejním kordonem. Odhadem až 20% příslušníků policie jsou minimálně sympatizanti některého z neonacistických hnutí a nepochybně by se mělo začít s čištěním v řadách policie. To by ale ministr Langer nesměl být zaneprázdněn rozesíláním nábojnic vlastním poslancům při důležitých hlasováních, např. volbě prezidenta. Ze všeho výše uvedeného vylývá jediná otázka: Jak dlouho se na tohle ještě budeme muset dívat a kdo to bude neustále platit? Odpověď budou muset dát voliči a obávám se, že se hned tak nedočkáme.

Honza
 
11. září trochu jinak:
  
 
Zapnout si dneska televizi je ohromné riziko. Člověk buďto dostane okamžitě nějakou antikomunistickou lekci na veřejnoprávní televizi (už i ve sportovních pořadech, protože všichni sportovci za socialismu asi seděli ve vězení – tak to alespoň vyznívá), nebo ho trefí reality show nejrůznějších typů na nějaké soukromé televizi. Při troše štěstí se tomu vyhnete, ale jen za cenu stupidního seriálu většinou české nebo americké výroby. Tak jako tak programová skladba je dost ubohá. Čemu se ale rozhodně nevyhnete je nějaká zmínka o 11. září.  

 
Nejrůznější dokumenty, filmy nebo třeba jen letmé zmínky a narážky jsou protkány v programech různých televizí především v publicistice. Věty typu „náš svět už nikdy nebude jako před 11. zářím" nebo „ terorismus změnil západní demokracii" a podobné žvásty mě dostávají do bodu varu! Kromě toho, že se mi oficiální verze moc nezdá a nepochybuju o tom, že to s dvojčaty s přičiněním CIA bylo trochu jinak, mi taky dost vadí, že se nikdo nezmiňuje o jiném 11. září, kdy nebyl teroristou nikdo jiný než „nejstarší demokracie" což v překladu znamená nejstarší genocida otrokářství a dnes ekonomicko – vojenský terorista čili USA! Mluvím o 11. září 1973, kdy bez vyhlášení války (jak je pro Američany dobrým zvykem), bombardovalo letectvo USA bez varování hlavní město jihoamerického Chile. Speciálně se zaměřilo na prezidentský palác a s odvahou sobě vlastní pohřbili v ruinách demokraticky zvoleného, levicově smýšlejícího chilského prezidenta Salvadora Allendeho. V některých článcích jsem se dočetl, že prezident Allende údajně spáchal při obléhání paláce chilskou armádou jíž se jako nastrčená loutka ujal velet Augusto Pinochet. Vzhledem k tomu, že jsem u toho nebyl těžko říct. Velmi zajímavý film na toto téma je PŘEVRAT od dua režisérů Åsa Faringer, Ulf Hultberg. Stejně zajímavý je článek na www.euportal.cz ,který je bezesporu psán buď šílencem, nebo fašistou, každopádně je pořádně mimo a zcela se zapomněl zmínit na podílu USA na celé věci. Vše v tomto článku vypadá jako dílo Pinocheta a chilské armády. O tom kdo ji vyzbrojil a vycvičil a čí stíhači seděli v stíhačkách ani slovo. Co následovalo je zde popsáno jen zběžně v podstatě jako hrdinství a zabránění bolševické revoluci, což může napsat jen uživatel halucinogenů, protože Allende byl čirý socialista a několikrát odmítl vliv SSSR. Co vlastně způsobilo jeho smrt a začátek vlády fašistické junty v Chille? To pochopí každý, kdo se podívá na ekonomická opatření provedená v letech 1970-73. Allende udělal podle mého názoru několik nepodložeností a hloupostí typu sociálně demokratické politiky a ekonomiky. Zcela v duchu komunistické ideologie však znárodnil soukromé těžební společnosti, patřící především majitelům z USA, plundrující nerostné bohatství Chile. Především mědi a železné rudy ale v zemi jsou rovněž ložiska zlata, stříbra, zinku, olova a uhlí. Taktéž se zde těží ropa a zemní plyn. Navrátil tak zisky z tohoto odvětví zpět do státní pokladny, kterou Pinochet později v tichosti vykrádal a plnil si soukromé účty v americké bance Riggs. Toto a nic jiného zlomilo Allendemu vaz. Podobně jako na případu Saddáma Husajna (dosazeného i svrženého USA) je zde vidět, že americká demokracie má hranice přesně tam kde se jí sáhne na zisky a moc, tam kde se to týká energetických potřeb našeho „učitele demokracie". O děsech, které začaly po Pinochetově nástupu k moci se raději nebudu příliš rozepisovat. Šílené krutosti páchané fašisty především na komunistech a socialistech nemají obdobu ani v ostatních státech Jižní Ameriky kde také řádily vojenské režimy. Mučeny a popravovány byli desetitisíce mužů a žen všeho věku, ale i dětí prostě všeho na čem byl nádech komunismu. A nejen v Chile. Vězni byli posíláni také do Argentiny, Španělska i jinam kde byli likvidováni. Někteří jeho příznivci poukazují na jeho ekonomické úspěchy, pro objektivního pozorovatele velice pochybné. Ostatním státům v regionu se je podobným stylem nepodařilo dosáhnout, jak by také ano, když se museli na rozdíl od Pinocheta obejít bez mocné ekonomické podpory USA. Augusto Pinochet ač byl nakonec souzen, se odsouzení nedočkal. Zemřel v prosinci 2006. Počet obětí uváděných na vrub tohoto zločince se samozřejmě liší. Jak jinak. Osvědčení moderní rádoby historici používají čísla kolem 3000-4000. Ve skutečnosti je počet zcela jistě mnohem vyšší a jsou to až desítky tisíc zmařených životů. I kdyby to byl ale jen jeden, vražda zůstane vždy vraždou a žádná ideologie ji nesmí užít jako nástroj k prosazení svých cílů.

Honza
 

Vyhledávání